Terugblik op de sponsoravond

Bij de start van deze eindronde vond er op de club een sponsorevent plaats. Onder het nieuwe bestuur was dit al het derde, met telkens de ambitie om maximaal transparant de stand van zaken naar onze
stakeholders (in dit geval de sponsors) te communiceren. 

Mijlpalen

In die optiek gaf onze voorzitter Patrick Le Juste een schematisch overzicht van vijftien maanden nieuw bewind. De diverse mijlpalen in het
reddingsplan van de club, gaande van de toekenning van een borg door de stad, de vorige dramatisch verlopen eindronde, over de oprichting van een CVBA, de uitgifte van twee obligaties, het constateren dat de put nog groter was
dan initieel gedacht tot de formidabele bekercampagne, het aantrekkelijke voetbal met als beloning een nieuwe eindronde, de uitgelaten carnavalsmatch, de fusie van de damesploegen en de eerste zit voor de licentiecommissie
kwamen uitgebreid en voorzien van de nodige details aan bod.

Rugzak

Patrick Le Juste liet ook verstaan dat de operatie “opkuis” op schema zit en dat tegen het einde van dit voetbalseizoen (30 juni) normaal gezien
een streep kan getrokken worden onder alle betalingsachterstanden. Met de grootste stakeholders voorop zoals de BTW, RSZ, de stad, energieleverancier, voetbalbond enz.. zullen we dan eindelijk het seizoen 2017-2018 kunnen
aanvatten zonder “rugzak”. Hierin zaten de afgelopen jaren serieuze sommen, inzake gerechtskosten en deurwaarders, die nu niet meer kunnen wegen op het budget. De voorzitter onderlijnde ook dat de ambitie er wel degelijk in
bestaat om zo snel mogelijk uit de Tweede Amateurliga weg te komen maar dat titels of promoties nu éénmaal niet op bestelling komen.

Continuïteit

CEO Dirk Adriaenssens gaf vervolgens een overzicht van de “lessons
learned” tijdens het eerste volledige exploitatiejaar 2016-2017 van de nieuwe bewindsploeg. Zoals bij elke analyse zitten daar plus- en minpunten bij. Langs de pluszijde is er zeker de hervonden aantrekkingskracht van het
clubrestaurant en van de jeugdwerking. Daarnaast kreeg ook het stadion een serieuze opknapbeurt. Eveneens werd de verbeterde betalingsdiscipline van SC Eendracht Aalst naar zijn leveranciers in de verf gezet, net zoals de trouw
van heel wat sponsors en dit na een extreem seizoen 2015-2016. Last but not least ligt onze A-kern (trainers inbegrepen) voor volgend seizoen al een tijdje voor 90% vast en dat is ooit anders geweest. Deze continuïteit
gekoppeld aan een jonge spelersgroep, waar nog progressie in zit, is een sterk punt naar volgend seizoen.

Stadiondossier

Langs de minzijde werd gemeld dat het aantal abonnementen nog te laag ligt (daar zal
trouwens op ingezet worden voor komend seizoen), de kwaliteit van onze terreinen te wensen overlaat, we nog korter ons inkomend betalingsverkeer gaan opvolgen en dat de stadioninfrastructuur in zijn geheel een sportstad als
Aalst onwaardig is. Heel de stadionproblematiek is trouwens een kip-en-ei-redenering volgens Dirk Adriaenssens want zonder nieuw stadion geen nieuwe inkomsten en geen aantrekkingskracht voor nieuwe investeerders, maar zonder
resultaten geen nood aan nieuw stadion. Het zal dus zaak worden om met de stad aan tafel te zitten om deze cirkelredenering definitief te doorbreken. Een laatste minpunt is de competitie op twee snelheden in de Tweede
Amateurliga met ploegen die voor een licentie gaan en anderen die ze consequent niet aanvragen. Het lijdt tot de absurde vaststelling dat de competitie er blijkbaar niet toe doet als men play-offs wil spelen in onze reeks.

Community club

Carolien Pieters lichtte de verschillende gestandaardiseerde sponsorpakketen (platinum, goud, zilver en brons) toe en liet verstaan dat maatwerk desgewenst ook nog kan. Met een aantal opmerkelijke
cijfers werd aangetoond dat we een echte community club zijn, die recentelijk en duidelijk aan uitstraling heeft gewonnen. De brandname Eendracht Aalst betekent weer iets en dat blijkt uit de cijfers omtrent de opkomst (thuis en
op verplaatsing), de digitale interactiviteit en de graad van tevredenheid van onze bestaande sponsors. Naar volgend seizoen toe zal er nog meer werk gemaakt worden van die interactiviteit met de supporters maar zaken zoals
de fandag, kerstmarkt en de after match parties geven aan dat de club zijn identiteit aan het terugvinden is.

ONZE PARTNERS

Toegevoegd aan winkelmandje